Поради з перетворення ідей у радіоп’єси.
1. Зацікавте аудиторію з самого початку
Не відтягуйте занадто довго розвиток основної дії в п’єсі. Деякі з прочитаних нами вистав чудово починалися, однак недостатньо виразно розвили історію. Деякі ж прочитані нами п’єси використовували забагато наративу і були більше схожі на романи.
Радіоп’єси існують за рахунок сильного наративу. Байдуже, чи ви пишете трагедію, чи комедію, чи п’єсу, що має на меті змінити світ, сильна сюжетна лінія триматиме слухача в напрузі. Однак, не ускладнюйте свою історію великою кількістю тем, персонажів та сюжетних ліній, інакше слухач заплутається.
2. Пишіть про особисте
Подумайте, що ви хочете сказати світу. Чому ваша п’єса важлива? Пишіть про те, що є для вас особистим — пишіть про те, що ви знаєте. Це ваш шанс розповісти світу щось про свій світ та те, що є важливим для вас. Якщо ви не хочете писати про ваш світ, зробіть свій особистий внесок у світ, про який ви пишете. Якщо ви хочете написати про історичну подію, добре подумайте, що нового ви зможете про неї розповісти.
Хороша драма — це не лише одна ідея, а те, що відбувається під час зіткнення двох ідей. 30 хвилин — достатньо часу для того, щоб дати розвиток сюжету та підсюжету.
Більше порад з написання для радіо ви знайдете у Сценарній кімнаті ВВС.
3. Варіюйте локації та тривалість сцен
Радіоп’єса, що складається з трьох 10-хвилинних сцен, кожна з яких відбувається у їдальні, буде менш вражаючою, ніж вистава, у якій локація та куліси змінюються. За допомогою різноманітних фонів, довжини сцен та звукових ефектів п’єса зможе сильніше вразити слухача.
4. Створіть структуру, яку цікаво і легко слухати
Продумайте початок, основну частину та закінчення п’єси. Подумайте, що приверне увагу аудиторії на перших десяти сторінках, а далі, з розвитком подій, — чому вона повинна слухати далі. Продумайте, як розвивається ситуація у п’єсі та змінюється в основній частині, а також про те, як вона вирішиться. Намагайтеся бути непередбачуваними. Застосовуйте елементи несподіванки! Слухачі будуть вмикати вашу п’єсу на різних етапах, тому продумайте, що в основній частині їх зачепить та змусить дослухати до кінця.
5. Дізнайтеся усі таємниці своїх персонажів
Ви повинні їх дуже добре знати. Кожен повинен мати свою власну манеру говорити. Вони не повинні повторювати ваш тон.
Заплануйте до шести головних персонажів, але просимо вас не віддавати головні ролі дітям, адже знайти акторів дуже складно. Ви можете додати «подвійні» ролі з кількома репліками, тоді один актор зможе грати у спектаклі декілька ролей.
6. Розкрийте своїх персонажів через діалог та взаємодією
Якщо ви хочете мати одного центрального персонажа, подумайте, як ви зможете його розкрити і показати це через діалоги та його взаємодію з іншими персонажами, а не наділяйте його довгими й голосними монологами. 30 хвилин прослуховування одного голосу, навіть якщо це найкращий актор світу, витримати складно. Отже, якщо ви хочете сказати, що в Ннеді складні відносини з її матір’ю, напишіть сцену, у якій вони сваряться, а не вкладайте цей смисл у репліки Ннеді. Це стосується й інших сцен: показуйте нам дію, а не розповідайте про неї — це більш драматично (і тому цікавіше).
Не дозволяйте персонажам розповідати один одному те, про що вони вже знають. Навіть якщо здається, що це є природнім продовженням сюжету. Персонажі повинні розмовляти між собою по-справжньому.
7. Використовуйте мову, аудіоефекти, музику та тишу
Якщо ви не писали п’єсу спеціально для радіо, будь ласка, опрацюйте її для ефіру — приберіть зв’язки зі сценою, кіно чи відео. Якщо ви збираєтеся надіслати написану вами п’єсу, перечитайте її та зробіть її прийнятною для радіотрансляції. Деякі речі на радіо не працюють. Наприклад, «Метт хитає головою» ви можете замінити реплікою Метта «Ні».
8. Передавайте візуальні елементи ненав’язливо
Подумайте, як ненав’язливо передати візуальні елементи спектаклю, щоб слухачі уявили історію, яку ви розповідаєте. Якщо ви чітко уявляєте, про що пишете — наприклад, про фантастичну істоту, — подумайте, як, не візуалізуючи, дати зрозуміти аудиторії, хто говорить. Наприклад, якщо з’являється метелик і починає говорити — як слухачі зрозуміють, що це метелик? Це цілком реально, але ви повинні втілити це лише за допомогою звуків.
9. Зосередьтеся на своїй презентації
Читачі сценарію (та судді конкурсу) краще ставляться до охайно надрукованих, професійно оформлених п’єс. Друкуйте усі примітки та аудіоефекти великими літерами (наприклад, САД ГАМЛЕТА. ГАМЛЕТ КОПАЄ КАРТОПЛЮ.), а діалоги — звичайними. Залишайте рядок після кожної репліки.
10. Насолоджуйтеся процесом написання
Якщо вам подобається ваша п’єса, більше шансів, що вона сподобається й іншим.
Синопсис
Якщо ви не можете написати короткий синопсис вашої історії, це означає, що ви недостатньо добре розібралися, в чому вона полягає — працюйте, поки не розберетеся. Спробуйте також висловити її одним реченням. Синопсис — це опис сюжету вистави, а не «заява про намір» митця. Іноді у процесі написання історія змінюється, тому по завершенню роботи переконайтеся в тому, що синопсис справді відображає вашу п’єсу.
Пам’ятайте…
- Уважно прочитайте правила — ви повинні їх дотримуватися, інакше ваш твір не приймуть.
- Подайте онлайн-заявку.
- Ваш спектакль буде дискваліфіковано, якщо ви не надішлете разом із ним заповнений формуляр та синопсис.
- Не надсилайте нам зміни чи додаткові нариси після того, як надіслали свою радіоп’єсу до участі.
- Не надсилайте касети, CD, відео чи ноти до ваших вистав — вони не є необхідними на початковому рівні, вам їх повернуть.