Жінка сидить на дивані перед мікрофоном
Ведуча Selector Radio Джемз Супернова

Selector Radio цьогоріч відзначає 20-річчя – це радіошоу було засноване Британською Радою для надання майданчика новій британській музиці, де вона могла бути почутою в усіх куточках світу. Від простої ідеї програма розвинулася масштабно – залишаючи позаду свої підліткові роки, вона може похизуватися слухацькою аудиторією в районі 4 мільйонів щотижня, трансляціями в більш ніж 35 країнах і доступністю в багатьох інших країнах онлайн через Mixcloud і власний сайт. Від радіо розвинулись і нові напрямки, зокрема, форум Selector PRO, який об’єднує професіоналів музичної індустрії для обміну знаннями й обговорення актуальних ключових трендів, а також Selector Live –  виступи найкращих артистів із Великої Британії на сценах перед глядачами за кордоном.

Тож у 2021 році #SelectorAt20 відзначає минулі дві декади курування найфайнішої британської музики, водночас міркуючи над питанням, яким може бути майбутнє цієї галузі. Та коли твоя країна в локдауні через ковід-19, влаштувати вечірку на честь дня народження складнувато – і наші плани організувати живу подію в січні 2021-го неуникно були відкладені. Та незважаючи на це, ми підготували кілька спеціальних випусків шоу і, якщо поталанить, привеземо вам трохи живої музики пізніше цього року. Та передусім, якими були ці 20 років? Можливо, варто озирнутися в той досить відмінний час.

З 2001 ... SELECTOR-ОДІССЕЯ

Двадцять років – тривалий період, і, хоч це й може звучати очевидно, Велика Британія була геть інакшою в 2001-му. Світ уникнув таємничої “проблеми 2000 року”, а у футболі Свен-Ґоран Ерікссон почав своє довге правління як менеджер англійської чоловічої футбольної команди, котра накидала Німеччині п’ять голів проти одного у вересні 2001-го з форвардами Емілем Гескі й Майклом Оуеном.

Британська музика в новому тисячолітті

У Великій Британії використання інтернету можна ще було назвати нішевим заняттям – лише 36% населення мали домашній доступ до нього в 2001, і більшість користувалася телефонним підключенням, а не широкосмуговим інтернетом, який є звичним у королівстві тепер. Facebook, Twitter і Spotify мали з’явитись аж всередині того десятиліття, і навіть MySpace – де, вважалося, почалися музичні кар’єри таких виконавців, як Лілі Еллен і Кейт Неш – з’явився в мережі аж у 2003 році. Та перші зрушення до зміни музичної бізнес-моделі, яка побутувала десятиліттями, можна було відчути у формі файлообмінних сайтів на кшталт Kazaa та Limewire. На них користувачі могли нелегально ділитися музикою безкоштовно, що становило величезний виклик для звукозаписувальних компаній. Дехто може сказати, що проблема так і не була вирішена; цього місяця дослідження Департаменту культури, медіа і спорту провело опитування серед представників/-ць великих лейблів, чи є теперішній стрімінг справедливим стосовно артистів.

“Selector був створений для надання ефірного часу маловідомим іменам перед міжнародною аудиторією, яка в доінтернетну епоху могла зазнавати складнощів  у пошуку цієї музики деінде”

Пісня “It Wasn’t Me” виконавця Shaggy була найбільш продаваним синглом 2001 року, в той час як ще один лідер чартів того року, пісня “Pure and Simple” групи Hear’Say виникла в результаті популярного талант-шоу “Поп-зірки”. Телепередачі про таланти надалі домінуватимуть у британських музичних чартах на Різдво, позаяк “Х-фактор” Саймона Коуела видаватиме набір шаблонних сезонних синглів на хвилі популярності довгограйної передачі, аж доки цю бульбашку не трісне соцмережева кампанія з підняття на вершину чартів пісні “Killing in the Name” групи Rage Against the Machine. Не пощастило тоді в сходженні на вершину співаку Джо МакЕлдері.

Отже, Selector був створений у цю нудку для британської поп-музики епоху, коли на національному телебаченні ще йшла передача “Top of the Pops” (до 2006 р.), а кавер-версії відомих хітів від вихідців із талант-шоу змагалися в чартах зі смутними творіннями одноманітних бой-бендів і груп на зразок Las Ketchup та навіть піснями з дитячого серіалу “Будівельник Боб”. Тому Selector заснували, по суті, аби підтвердити, що в британській музиці є й інше. Аби поставити питання, як щодо артистів, що не входять у чарти? І, враховуючи повсюдність британської музики у світі, він мав на меті дати ефірний час менш відомим іменам і новим виконавцям, перед міжнародною аудиторією, яка в епоху до інтернету могла мати труднощі з пошуком такої музики деінде.

ЕНДІ ОЛІВЕР І РАННІ РОКИ SELECTOR RADIO

Нове британське музичне шоу, продюсоване на замовлення Британської Ради компанією Somethin’ Else із ведучою Андреа Олівер, було відоме як просто The Selector. Передача дала шлях у світ музичним гостям, які з часом стали загальновідомими іменами. 

“Вести The Selector для мене було так особливо”, – каже Олівер. – “Сам обшир артистів, яких ми представляли, від дуже ранньої Емі Вайнхауз до Бенджаміна Зефанаї, був просто захопливим!”

Серед інших гостей живих сесій були Dizzee Rascal, Elbow, Bat For Lashes, Jamie T, KT Tunstall, Emmy the Great, Kano та британські джазові зірки Soweto Kinch і Jason Yarde. Вони всі були на ранніх етапах власних кар’єр. Ці записи досі доступні для прослуховування в архіві Selector sessions.

ВІДЧИНЯЮЧИ ДВЕРІ

Сем Дакворт, що тоді виступав під іменем Get Cape Wear Cape Fly, досі тепло згадує свій виступ на програмі в 2006: “Selector був однією з моїх перших радіосесій і напевне першим разом, коли я зміг уявити собі, що моя музика може вийти у світ. Досі пам’ятаю своє збудження e 20-річному віці, в ранні роки інтернету, як я уявляв, де почують мої твори”.

Дакворт також підписав “Двері” – власну залу слави Selector, студійні двері, на яких кожному гостю пропонували залишити своє ім’я. “Я заскочив туди через кілька років з моїм проектом Recreations, і пригадую, як побачив ці двері з підписами, друзів, героїв і майбутніх ікон, і, звісно ж, додав своє ім’я знову. Це рідкість, коли щось викликає таке збудження й водночас стає посвятою у великий світ, але Selector залишається таким уже 20 років”.

Та на початку було не так легко привабити музичних гостей. Незважаючи на міжнародну репутацію Британської Ради в культурних відносинах, у країні ніхто не знав, що то за нова програма. Артисти не були схильні присвячувати свій час передачі, про яку ніколи не чули. Перша програмна менеджерка Selector від Британської Ради Ліса Фаша пояснює: “Вони не знали Selector, і він не транслювався у Великій Британії. На щастя, ми працювали з продакшн-компанією, яка робила ряд шоу для Радіо BBC, а Британська Рада просувала шоу лейблам через наші контакти в Асоціації незалежної музики, і разом нам вдалося досягти впізнаваності”.

З поширенням інформації про нього шоу швидко почало виконувати свою місію представляти широкий спектр британських талантів і отримувало вигоду від унікальної можливості радіо подорожувати дуже просто. “У музичному відділі [Британської Ради] ми завжди прагнули до представлення розмаїття Великої Британії крізь багатство її музики, але це було нелегко з обмеженими бюджетами”, – каже Фаша. – “Нам здавалося, що радіо пропонувало можливість сягати ширшої аудиторії з більшим вибором того, чим може похизуватися наша країна. Воно завжди розглядалось як додаток до решти нашої програмної діяльності – не як альтернатива”.

SELECTOR ЦІЛИТЬСЯ НА ЗОЛОТО

У 2009-му Сем Голл – більш відома як DJ Goldierocks – стала ведучою The Selector і продовжувала це робити впродовж 10 років, зі зростанням популярності програми у світі. “Шоу було велетенською частиною мого життя”, – каже Сем.

Оновлене шоу, відтепер продюсоване компанією Folded Wing, продовжувало презентувати музикантів, які надалі розвивали великі кар’єри. До того як стати світовою зіркою, такий собі Келвін Гарріс заходив на рубрику “Чай та пісні”. А живі сесії, записані спеціально для Selector, стали регулярною частиною програми. Бачення продюсера Джона Креймера відповідало зміні в індустрії в бік живих виступів і відходу від продажів альбомів. “Це був насправді захопливий час у плані розвитку британської музичної галузі”, – каже Креймер. – “Концерти ставали все більш важливою частиною кар’єри виконавця, ніж, можливо, навіть на кілька років раніше, тож одним із моїх намагань у ролі продюсера Selector Radio було привести якомога більше живої музики якнайраніше”.

Карен Пірсон, виконавча директорка Folded Wing, пригадує роботу з молодим Джеймі Вуном на одному з перших шоу Selector, які зробила її команда. “Пригадую, як мені прислали вініл “Wayfaring Stranger” у 2007-му, і як я його слухала понад 10 разів підряд. Тож приймати таких людей, як Джеймі Вун, на Selector Radio, давати їм платформу до величезної міжнародної аудиторії було здійсненням мрій. Він прийшов тоді в нашу маленьку звукозаписувальну будку в Folded Wing і записав прекрасну сесію”.

І саме ця сесія Selector вторувала Джеймі шлях до ранніх успіхів на міжнародному рівні. “Зразу після сесії й програвання його треків музику Вуна взяли на кілька станцій у світі, він поїхав у Казахстан за підтримки Британської Ради”, – розповідає Пірсон. – “Це призвело до кількамісячної резиденції в Китаї, де він презентував власні радіошоу. Ми дуже пишалися!”

“Selector зміг знайти свій шлях завдяки наявним зв’язкам Британської Ради, налагодженим за роки діяльності в культурній галузі в цих країнах”

Для того, щоб сягнути нових слухачів, за 10 років ведення програми Ґолдірокс відвідала понад 30 країн. Ці візити часто присвячувалися запуску програми в ефір у новій країні, а вона сама діджеїла на подіях Selector Live. У багатьох випадках це були країни, де британські радіотелеканали мають труднощі у будь-якому представництві, але Selector зміг знайти свій шлях завдяки наявним зв’язкам Британської Ради, налагодженим за роки діяльності в культурній галузі в цих країнах. “Мені дуже сподобався Непал – архітектура, мирні, доброзичливі люди”, – пояснює Сем Голл. – “Я бувала в Китаї п'ять разів разом із нашим шоу, і це така велетенська, зовсім інакша країна, ніж Велика Британія; це було захопливо. Куба завше матиме особливе місце в моєму серці – музика, люди … ром! Це таке романтичне, артистичне, пристрасне місце. Ми влаштовували там величезні вечірки просто неба, і отримання ефірного часу було великим досягненням, та й справді історичним моментом. Ми були єдиним продюсованим за кордоном медіа, якому дозволили вийти в ефір з часу Кубинської революції. Я дуже цим пишаюся”.

У статті для журналу The Sunday Times у 2011 році журналістка Кейті Ґлас зазначила, що перед шоу “неможливо було встояти, настільки ж, як і перед найкращими роботами Джона Піла”, що звучало “від хмарочосів Джакарти”до “білопіщаних пляжів Маврикію”. Його популярність мала прямий вплив для артистів. Коли пісня Джеймі Вуна “Lady Luck” зазвучала на Selector, її взяли в ротацію кілька станцій у Казахстані й Китаї, що привело до півторамісячної резиденції в Китаї наступного року. Присутність групи Dinosaur Pile-Up у програмі дала їм концерт у Мексиці з натовпом у 3500 слухачів - “це було неймовірно … більше, ніж будь-який концерт, який ми грали вдома” – і привела до туру Північною й Південною Америкою. Філ Кечпоул, новий програмний менеджер Selector, чітко пояснив простоту шоу: “Тут є бізнесовий елемент… промоутери й агенти слухають шоу [і] наймають артистів”.

Зі зростанням слухацької аудиторії виросли й амбіції – шоу записувалися в Мексиці, Маврикії, Польщі та інших країнах. “Ого, оце так мали ми пригоди!” – сміється Сем Голл. – “Прямі трансляції на національному радіо Куби!” Концерти Selector Live за участю, серед інших, Ghostpoet чи Everything Everything, виявились особливо популярними в Україні, а в 2016-му в Росії відбувся Selector PRO – нова подія у форматі конференції, що мала на меті зв’язати музичні індустрії різних країн для обговорення гарячих питань сьогодення, від викликів з боку стрімінгових платформ до музичного маркетингу.

Троє людей стоять навпроти стіни з графіті
На фото: Selector допоміг слухачам потрапити у серце музичних фестивалів, таких як The Great Escape у Брайтоні, записуючись там та зустрічаючись із різними гуртами, як-от Bad Sounds. ©

Зображення: Folded Wing.

SELECTOR ЗВ’ЯЗУЄ

Шоу також налагоджувало зв’язки і ближче до рідних земель, у Великій Британії. Selector привозив слухачів із-за кордону в саму гущу подій на британські музичні фестивалі, зокрема The Great Escape у Брайтоні, влаштовуючи в місті тимчасову базу та зустрічаючись із артистами й записуючи їх. Однак не завжди все було легко і просто, зауважує продюсер шоу Піт Лінні. “Я щойно зайнявся продюсуванням шоу, і це була моя перша поїздка на The Great Escape, у роботі з нашою ведучою Ґолдірокс. Я до цього не бував у Брайтоні й не мав уявлення, наскільки значною мірою фестиваль займає місто. Тож я планував досить оптимістичні проміжки між інтерв’ю на різних локаціях, залишаючи близько п’яти хвилин для прогулянки від “Конкорда 2” до “Принца Альберта”. Виявилося, що це займає 30 хвилин пішки, а крім того, з небес полилася найбільша злива, яку я бачив у житті. Довелося негайно придбати парасолю, яка відразу ж зламалася надвоє від вітру. Врешті я й Ґолдірокс знайшли прихисток у найближчому рибному, де я спостерігав, як Сем [Ґолдірокс] поглинула велетенську порцію риби з картоплею, та зверху ще й запечену в тісті ковбаску – досягнення, що вражає! Потім я зустрів ведучого, що представляв Selector у Єгипті, він теж був прибув на фестиваль. Сказав, що такого дощу не бачив ніколи в житті!’

СТУДЕНТСЬКЕ РАДІО: SRA SELECTOR

Хоч програма й робиться в Лондоні, вона надається в різні країни як “аудіонабір”, який можна “перепакувати” для місцевих слухачів. Англійськомовні перебивки британської ведучої можна замінити на місцевих ведучих, які перекладають сценарій або створюють власний, мовою цієї країни. Сегменти передачі можна вкоротити, щоб зробити нове шоу, яке відповідатиме вимогам для трансляції. Немає часу в графіку для двогодинного шоу про британську музику? Не питання, набір дозволяє вкоротити його навіть до 30 хвилин. Такий формат, крім того, означає, що шоу також може бути практичним засобом навчання для будь-кого, хто вивчає продюсування радіо. Таким чином, працюючи над передачею, прийшли в радійну індустрію чимало практикантів/-ок.

У середині 2010-их Selector об’єднав зусилля зі Студентською радіоасоціацією для надання нових можливостей майбутнім продюсерам у Великій Британії. Конкурс був простим: спродюсуй власну версію шоу із наданого набору та візьми участь у змаганні за SRA Selector Awards, щоб отримати участь у дводенному тренінгу з продюсування й ведення та поїздку до сестринської станції Selector у Мексиці (Ibero 90.9 FM). Філ Кечпоул, програмний менеджер Selector у Британській Раді в той час, із радістю брав участь у запуску конкурсу: “Мати можливість виявляти й розвивати фантастичні молоді таланти в галузі, використовуючи наше власне унікальне радіошоу – це чудове продовження роботи Британської Ради вдома поряд із нашою обширною діяльністю за кордоном”.

За кілька років конкурс SRA Selector Award дав нам переможців і призерів, які з часом збудували фантастичні кар’єри на радіо з обох боків мікрофона. Джек Сондерс і Рос Б’юкенен отримали роботи ведучих на Radio X невдовзі після того, як кожен із них переміг у конкурсі. Джек Сондерс тепер є одним із головних імен на BBC Radio 1 як ведучий шоу Indie. Енді Бекгаус, переможець у  2016 році, став ведучим на BBC Music, а недавно взявся вести ефір на новій станції під назвою La Bestia Radio, де працює з друзями, котрих зустрів у Мехіко разом у мандрівці зі Selector Radio. Переможниця 2017-го, Кесіді Бейлі, працювала на лондонській станції Reprezent, була асистенткою продюсера на Folded Wing, а зараз продюсує власне Selector Radio.

SELECTOR І СУПЕРНОВА

У жовтні 2019 року відбулося оновлення стилю The Selector – ми відкинули артикль “The” і, що більш вагомо, новою британською ведучою шоу стала Джемз Супернова. Джемз, із роками досвіду на радіо в роботі зі станціями Reprezent і BBC 1Xtra, швидко закріпила свій авторитет на Selector. З оновленим наголосом на електронну музику, що відображає її інтерес до клубної сцени, тижневе шоу примножило зусилля в місії давати слухачам нову музику від свіжих талантів Британії. “Зараз виходить все більше релізів, кожного тижня”, – зазначила Джемз, прийнявши цю роботу. – “Для мене важливо залишатися в курсі цього всього, тож у мене є принаймні день, тобто цілісінький день, коли я просто сиджу в інтернеті й досліджую. Чи то читаю музичні статті, чи пролистую плейлисти … потім упродовж тижня я зазвичай занотовую релізи, які щойно вийшли, скріншоти з інстаграму, а також окремий список усього, що мені прислали імейлом. Завдяки цьому я залишаюся в курсі подій, і це та частина роботи на радіо, яку я дуже люблю – пошук нової музики”.

СЕСІЇ SELECTOR

Шоу перезапустилося з новими сесіями від Рейчел Кінурірі, Monster Florence та Penelope Isles, які за кілька днів збирали по більш ніж 100 тисяч переглядів. Сем Дакворт каже: “Сесії Selector виникають у моїх новинних стрічках, і ти знаєш, що їх варто зацінити, особливо щоб відкрити нових виконавців – мало хто настільки добре відчуває індустрію і робить це так вміло”.

 МУЗИКА ЗА МЕЖАМИ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

“Британія завжди буде місцем, де музична еволюція є результатом впливів з боку людей і звуків далеко за межами цих берегів, а також колаборацій з ними”

Вперше шоу зіграло музику з-за меж країни, досліджуючи різні музичні культури очима Джемз у її поїздках із Британською Радою до Ґани, Грузії та Колумбії, наприклад, а також включило власні діджейські мікси Джемз, записані на місцях. Також програма за підтримки Британської Ради їздить разом із артистами в подорожі, де вони зустрічають музикантів із інших країн. Selector ставить музику, натхненну цими міжнародними зв’язками, як-от пісня “Cai”, спродюсована Крісом Раяном, із його резиденції у Бразилії, або ж “La Cumbia Me Está Llamando” Нубії Ґарсії – результат її відвідин Колумбії для проекту Mestizo. “Подорож до Колумбії вперше в житті разом із Британською Радою та Selector Radio була для мене натхненним і неймовірним досвідом”, – каже Ґарсія. – “Я могла слухати й дізнаватися про колумбійську музику, що добряче вплинула на трек “La Cumbia Me Está Llamando”, який я мала радість записати разом із метиськими музикантами з Ла Перли”.

Обираючи зразки музики з-за меж королівства, а також британської музики, натхненної закордонною, Selector визнає незаперечну істину. За останні 20 років і більше Велика Британія була і завжди буде місцем, де музична еволюція є результатом впливів з боку людей і звуків далеко за межами цих берегів, а також колаборацій з ними. Теперішня програмна менеджерка Selector для Британської Ради Кейті Везерол вважає цей момент ключовим: “Хоч Selector залишається програмою для представлення передусім нової британської музики, не включати розмови й музику з-за кордону означало б нерозуміння того, чим є сучасна музика Британії”.

З величезним впливом пандемії ковід-19 на дуже багато життів, радіо отримало зростання аудиторії, яка звернулася до чогось звичного та знайомого. Selector продовжує свої щотижневі ефіри – за 20 років шоу не пропустило ще жодного тижня – хоч значна частина записів у 2020 році й була зроблена з вітальні Джемз із віддаленою продюсерською підтримкою, що було подібним і в усій індустрії. Також передача наразі припинила запис живих сесій з поїздок артистів до інших країн, але, як кажуть, шоу триває. На відміну від кіно й телебачення, радіо змогло легше адаптуватися до викликів глобальної пандемії. Через Selector Radio артисти, представлені в шоу, досі можуть сягати своїх слухачів по всьому світу без потреби в подорожах. “Немає нічого іншого у світі, що дає виконавцям такий досвід, і такі історії повторюються”, – каже Карен Пірсон. – “Це дуже особливий майданчик”.

А що ж у майбутньому радіо та Selector-а? Світ все більше переміщується в онлайн, а наші звички слухання, змінені ковідом, начебто не залишатимуться такими після пандемії. “Зі змінами в радійному ландшафті й все більшою важливістю  міжнародних зв’язків, мені видається доречним, що цей двадцятирічний етап став відзначенням шоу як передового рушія. 20 років на вістрі нового я вагомим досягненням, яке задає тон на майбутнє знов і знов”, – наголошує Сем Дакворт. Ліса Фаша вважає секрет довголіття шоу Selector у його завданні представлення еклектичної нової музики. “Такі сервіси, як Spotify, пропонують дуже багато речей, за якими 20 років тому ми звертались би до радіо, але підозрюю, що причина того, чому Selector пережив бурю, в розмаїтті програми. Він може дивувати й вражати слухачів чимось, що вони й не уявляли, що їм може сподобатися”.

І однозначно серед людей, що за 20 років його історії долучилися до творення шоу, залишається чимало теплих почуттів до нього. Енді Олівер каже: “Я завжди пишаюся тим, що ми зробили і скільки слухачів осягли, а крім того, я працювала з цілим рядом чудових молодих продюсерів кожнісінького тижня. Це справді дар”.

Зовнішні посилання