Фестиваль німого кіно та сучасної музики «Німі Ночі» — єдиний в Україні та найбільший у Східній Європі спеціалізований захід, в рамках якого здійснюється вивчення і презентація українського і світового архівного кіно. Національний центр Олександра Довженка, ініціатор і організатор фестивалю, є державним кіноархівом, основними завданнями якого є збереження, дослідження і презентація української кіноспадщини. Довженко-центр є не лише місцем збереження українського архівного кіно, а й ресурсно має потенціал забезпечувати подальше дослідження, поширювати знання і зацікавлювати публіку.

Інституція є членом Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF), що дає можливість широко популяризувати світову спадщину німого кіно в Україні, а також експортувати культурний продукт за межі України. Кіноперформанси, представлені в програмі фестивалю «Німі ночі», надалі отримують власну історію, наприклад, на інших фестивалях закордоном, де вже беруть участь у культурній дипломатії.

Основна програма фестивалю

Цього року фестиваль «Німі Ночі» відбувся вже увосьме. Це були три насичені дні в Києві та два дні — в Одесі. Програма фестивалю складалася з основної, освітньої та дитячої частини.

  • «Людина і мавпа», реж. Андрій Вінницький (Україна, 1930, 71 хв.)
    Світова репрем'єра першого повнометражного науково-популярного фільму українського виробництва, що вважався втраченим. Фільм віднайдено науковцями Національного центру Олександра Довженка в Національному кіноархіві Японії (NFAJ), де зберігся негатив. Чорно-білу позитивну копію 35 мм для України коштом Довженко-Центру виготовила японська кінокопіювальна лабораторія IMAGICA West Corp. Плівка передана в Україну навесні 2018 року і зберігається у фільмофонді Довженко-Центру. Музичний супровід: гурт Ptakh_Jung (Україна).

  • «Свині завжди свині», реж. Ханан Шмаїн (Україна, 1931, 55 хв.)
    Ще одна репрем'єра українського фільма, що вважався втраченим. Одна з рідкісних українських сатиричних комедій, що зберігалася у Федеральному архіві Німеччини і була повернута в Україну зусиллями Посольства України в Німеччині. Музичний супровід: Альберт Цукренко (Хамерман Знищує Віруси) (Україна).

  • «Ад'ютант царя» / Der Adjutant des Zaren, реж. Володимир Стрижевський (Німеччина, 1929, 91 хв.)
    Фільм з Данського кіноархіву, створений за участю українських кіномитців-емігрантів — режисера Володимира Стрижевського та актора Александера Ґранаха. Музичний супровід: Роман Вишневський (Україна), композитор-відкриття навчальної програми для кінокомпозиторів Envision Sound, проведеної Довженко-Центром у партнерстві з Британською Радою в Україні 2018 р.

  • «Вежа мовчання» / Der Turm des Schweigens, реж. Йоханнес Ґутер (Німеччина, 1925, 96 хв.)
    Містична драма, що зберігається у Фонді Фрідріха-Вільгельма-Мурнау (Німеччина), у якій знялася кінозірка українського походження — Ксенія Десні. Музичний супровід: композитор-відкриття Envision Sound Сергій Леонтьєв (Україна) та Sed Contra Ensemble

  • «Вітер з порогів», реж. Арнольд Кордюм (Україна, 1930, 64 хв.)
    Монументальна стрічка про будівництво Дніпровської ГЕС і зв'язок грандіозного явища з долею простої родини. Фільм зберігається в Національному центрі Олександра Довженка. Музичний супровід: гурт Artokrats (Україна)

  • «Ордер на арешт», реж. Георгій Тасін (Україна, 1926, 83 хв.)
    Психологічна драма виробництва Всеукраїнського фотокіноуправління (ВУФКУ). Фільм зберігається в Національному центрі Олександра Довженка. Показ відбувався в Одесі. Музичний супровід: гурт «Вагоновожаті» (Україна)

  • «Підземка» / Underground, реж. Ентоні Асквіт (Велика Британія, 1928, 84 хв.)
    Класика світового німого кінематографу з Британського кіноархіву. Музичний супровід: композитор-відкриття Envision Sound Азер Гаджіаскерлі (Азербайджан) та об'єднаний квартет київських музикантів.

  • «Вітер» / The Wind, реж. Віктор Шострьом (США, 1928, 95 хв.)
    Класика світового німого кінематографу з Національного кінореєстру США. Музичний супровід: Supremus (Україна).

Додаткова програма

Для того, щоб підкреслити інтегрованість української культури в європейський культурний контекст і щільність технічних, стилістичних, жанрових зв'язків, програма фестивалю була розширена безкоштовною освітньою програмою «Міські симфонії: експериментальна урбаністика 1920-х», що представила унікальний однойменний жанр, народжений у 1920-х роках. Глядачі побачили 15 фільмів, серед яких кіноетюди з фільмофонду Національного центру Олександра Довженка, Британського кіноінституту (BFI), Національного архіву Грузії, TAMASA Distribution. Жива музична імпровізація прозвучала у виконанні піаніста Майка Кауфмана-Портнікова.

Уперше програма фестивалю в Києві включала спеціальний блок, що враховував інтереси родин, котрі прийшли на фестиваль з дітьми 4-10 років. Дитяча програма з іронічною назвою «Здай дитину в фільмофонд» включала: екскурсію-дослідження фільмофонду, кінолабораторії, Музею кіно та Медіатеки, створення мультиплікаційних персонажів та малювання на вільну тему, перегляд та обговорення фрагментів фільмів із «дорослої» програми, спілкування і відпочинок. Все це відбувалось під проводом менеджера освітніх програм Музею кіно та художника-педагога.

Фестиваль є доволі демократичною формою презентації мистецтва широкій аудиторії. А саме такий формат відкриває можливість представити значний масив інформації у надзвичайно стислий часовий проміжок і поєднати різні рівні: дослідницький, освітній та розважальний.

В Києві основну програму фестивалю переглянули 750 людей, в Одесі — 700.

Плани на наступний рік

Наступного року організатори планують продовжити співпрацю з навчальною програмою для кінокомпозиторів Envision Sound, ініційованої Британською Радою в Україні. Фіналісти програми отримають можливість працювати над саундтреками до німих фільмів і презентувати їх у 2019 під час фестивалю «Німі ночі». Також фільми з програми 2019 року супроводжуватимуться тифлоперекладом (додаткова аудіодоріжка в навушниках, яка пояснює, що відбувається у сценах фільму, для людей з порушенням зору) для того, щоб подія була ще доступнішою.