Колишня програмна директорка Respublica FEST та музична координаторка ГОГОЛЬFEST, зараз — спеціалістка з піару та фріланс-організаторка подій в рамках Selector PRO Британської Ради в Україні, Альона Дмуховська розповідає про участь в одному з найбільших шоукейс-фестивалів та конференцій у Східній Європі, важливість налагодження контактів на таких подіях та ділиться масштабними планами на найближчий час.

Фестиваль Tallinn Music Week першочергово розпочинався як музична конференція, а тепер він розрісся до цілої масштабної події, де поєднуються театр, урбан-культура, навчальні заходи та практичні воркшопи. Я поїхала винятково на музичну конференцію і вечірні шоукейси, тому що це саме той формат, в якому я могла познайомитися з потрібними мені людьми і нарешті «розвіртуалитися», послухати виступи дуже крутих людей з музичного бізнесу, які просто так не приїжджають, тим паче до нас в Україну. Наприклад, я познайомилася з Ванессою Рід (Vanessa Reed), яка є головою PRS Foundation і вона якраз займається ключовими ініціативами, які змінюють значення жінок, гендерною рівністю у лайн-апах музичних фестивалів.

До слова, нещодавно західні видання зробили дослідження: взяли афіші найбільших фестивалів, проаналізували виконавців, які зазначені в лайн-апі, і виявили, що жіночі колективи складають менше 20% від загальної кількості виконавців.

Тобто Ванесса якраз і працює з такими ініціативами і з нею було легко поспілкуватися. Також мені запам'яталася Імоджин Хіп (Imogen Heap) — жінка, яка дуже креативно підходить до роботи з музикою, розповідала про креативний паспорт (Creative Passport), вона трохи помішана на цифровій безпеці, роботі з технологіями, тому було цікаво її послухати.

В основному це все траплялося під час денної частини конференції, ввечері ж — я відвідувала шоукейси виконавців.

В кожній країні є свої шоукейси й конференції. Минулоріч я була на Reeperbahn Festival в Гамбурзі — найповажніша з музичних конференцій в Німеччині, туди з'їжджаються найсерйозніші люди з музичної сфери. Таллінн порівняно з ним — трішки приземленіший по відчуттях, ближчий до людей. В Таллінні справді можна показувати щось з України, привозити український продукт, і учасникам буде цікаво. Відчувається, що наше в Естонії більш ближче і цікавіше наразі, ніж в країнах Західної Європи.

Tallinn Music Week корисний тим, що там сфокусовані не тільки прибалтійські країни, але й багато країн Східної Європи, і це, скажімо, одна з найзнаковіших подій цієї сфери.

Від України на конференції був тільки один виконавець, який виступав на шоукейсах, — Іван Дорн. Можна по різному ставитися до цього музиканта, але Росія представила 18 чи 20 виконавців, а від нас був тільки один. Тому зараз я зі своєю колегою стараюсь максимально проштовхувати ідею шоукейсів, готувати наших артистів, щоб вони знали як заповнити аплікаційні форми і яку користь вони можуть отримати від таких подій. Таллінн — місто, куди потрібно їхати в першу чергу, тому що це дешевше організувати з точки зору логістики і в концепції їхнього формату це має сенс.

Альона Дмуховська

Конференції — це взагалі насичений згусток всієї інформації від експертів, практиків, які працюють з цим щодня. Тому що в університеті навчають сухої теорії, а на конференції люди не приходять навчати тебе — вони приходять, щоб поділитися своїм досвідом й обговорити проблеми, які існують. І, відповідно, в такому форматі ти розумієш, хто що робить, яка ситуація на ринку, як працювати з різними проблемами.

Протягом поїздки я спілкувалася з багатьма експортними офісами, оскільки цікаво, яка в них структура, звідки вони отримують фінансування, як вони допомагають музикантам. Тому що в нас в Україні абсолютно немає нічого схожого. Експортні офіси в європейському розумінні — це виключно сфера музики. Я спілкувалася з бельгійським, чеським та ісландським експортними офісами — різні ринки, різне фінансування, різна музика, але попри це в них прослідковувалися певні однакові функції.

Всі ті знання, які я здобула, коли спілкувалася з ними, дали мені та моїм колегам зрозуміти, як нам потрібно працювати і куди рухатися, і я дуже сподіваюсь, що наступного року ми зробимо такий офіс в Україні. Звичайно, ми не зможемо працювати в такому ж масштабі, як закордонні експортні офіси, бо в нас немає на це відповідного бюджету, але ми можемо почати працювати в певних напрямках своїми силами.

Перше велике досягнення — я зараз працюю з українським співаком і автором пісень Сашею Булем (Sasha Boole) з Чернівців. Завдяки нашій з ним спільній роботі, його затвердили на участь в одному з найбільших європейських фестивалів шоукейсів Eurosonic. Сашко матиме два виступи у січні 2019 року — і все завдяки тому, що я знала як і який підхід застосувати до програмного директора і як Саші надіслати заявку на участь.

Зараз у Саші є два важливих критерії — йому потрібен букер у Західній Європі та лейбл для випуску нового альбому. Відповідно, це досить чіткий фокус, який ми будемо використовувати при підготовці до події. Якщо все вдасться — я буду надзвичайно щасливою.

Я зі своєю колегою Дарцею Тарковською проводжу конференцію в Україні і такі заходи як Tallinn Music Week — це можливість розвіртуалитися, розповісти спікерам, хто ми такі, що в Україні теж є музика, що до нас теж можна приїжджати на конференції. Саме так я познайомилася з декількома спікерами, яких ми в серпні цього року привезли на нашу конференцію для молодих музикантів та арт-менеджерів RespublicaFEST Conference до Києва. Темою нашої події були «гроші у музиці»: головні джерела прибутку для музикантів, пошук міжнародних можливостей та фінансування, а також пасивних способів заробляти творчістю.

Було дуже важливо отримати з потенційними спікерами саме живий контакт, тому що ви можете писати їм на пошту, але ніхто вам не відпише. Коли ви з ними знайомитеся вживу, то вони більше починають розуміти, що на них чекають в Україні, щоб тут щось відбувається. Це тільки так з ними і працює.

Також, останні два роки я організовую програми обміну між музикантами. Раніше ми вже робили такий обмін з Чехією, цього року — з Нідерландами та Німеччиною. Зазвичай у таких обмінах беруть участь 20 людей, з яких 10 — з України і 10 — з іншої країни. Молоді люди навчаються, подорожують разом, пишуть музику, виступають в країнах, де проходить резиденція, і це дуже корисний досвід, який дає унікальну можливість абстрагуватися від усіх проблем у житті і присвятити всі 10 днів програми повному зануренню в написання музики і знайомство з іншою культурою та музикантами. Щось ти навчаєшся в них, щось — навпаки — вони від тебе перебирають.

Тому на таких тематичних подіях як Tallinn Music Week є багато можливостей познайомитися з необхідними для організації обмінів професіоналами, оскільки серед учасників подій є представники неурядових організацій, які працюють з соціально орієнтованими проектами. А якщо ти працюєш з молодими музикантами, то на перших етапах зовсім немає комерції і їм справді необхідна можливість навчитися і напрацювати хоч якусь базу.

Ресурси, за якими варто стежити людям, які цікавляться культурою та креативними індустріями

  • Офіційна сторінка Британської Ради у Facebook — там публікується весь масив інформації їхньої роботи і можливостей.
  • Розсилка від Reeperbahn Festival — є як англійською, так і німецькою мовою. Вони публікують квартальні величезні журнали з інтерв'ю, головними досягненнями, оглядом бізнесу та трендів.
  • Блог Кріса Кука, бізнес-редактора агентства Complete Music Update, що надає консалтинг-послуги музичним компаніям, артистам та менеджерам у Великій Британії. Кріс у своєму блозі дуже доступною та зрозумілою мовою розповідає про різні музичні аспекти і новини — і все прямо з Великобританії.

Фото: Альона Дмуховська, Олександр Кохан, Саша Буль, Tallinn Music Week