Ініціатори проекту — ГО «Край» та ГО «Старокостянтинів небайдужий» — прагнули завдяки спільним заходам привернути увагу людей до проблеми збереження та використання архітектурних пам'яток — замків.

Проект є актуальним через проблему збереження історичної спадщини, яка є наразі в Україні. Обидва замки — Бродівський та замок Острозьких у Старокостянтинові — внесені до національного реєстру пам'яток, мають цікаву історію та схожі проблеми і виклики.

Броди (Львівська обл.)

У Бродах частина замкового комплексу використовується для освітніх потреб — там розташована частина школи, виставкові зали музею, бібліотечний фонд. Не зважаючи на це, решта замку знаходиться в занедбаному стані.

Заходи проводяться зрідка, туристи майже не відвідують замок через непривабливість. Однак він є невід'ємним елементом збереженої системи «ідеального міста-фортеці», зображений на гербі Бродів.

Старокостянтинів (Хмельницька обл.)

Замок Острозьких у Старокостянтинові є швидше адміністративною установою, аніж культурним осередком. Мало культурних заходів, низька зацікавленість туристів. За інформацією керівника установи, через недостатню поінформованість громади про цінність об'єкта, жителі міста не відвідують екскурсії та не цікавляться історією пам'ятки.

Василь Стрільчук, керівник ГО «Край»

Під час опитування, проведеного в рамках міжнародного проекту «CHOICE: культурна спадщина і сучасність», респонденти назвали Бродівський замок одним з об'єктів, які асоціюються із візитівкою міста та які повинні бути відреставровані першочергово. Саме ця ідея знайшла продовження у нашому проекті «Чим живуть замки», з допомогою якого ми хотіли поінформувати громаду про важливість збереження архітектурних пам'яток.

Ми познайомилися з Сергієм Худим, головою ГО «Старокостянтинів небайдужий», під час реалізації проекту «CHOICE: культурна спадщина і сучасність». Ми звернули увагу, що їхня організація тоді теж займалася питанням збереження замку у своєму місті, вони мали вже певні напрацювання. Тому ми запропонували їм втілювати проект разом.

Найбільшим заходом проекту стала організація фестивалю «Чим живуть замки», яка відбувалася у декілька етапів:

— художній пленер в м. Броди, у якому взяли участь викладачі та студенти Київського коледжу мистецтв і дизайну. Вони намалювали 90 картин;

— оголошення конкурсу короткометражного кіно;

— 5 серпня у Бродах відбувся перший день фестивалю — «ЗамокFest». У програмі: відкриття виставки картин з художнього пленеру, концерти, перегляд фільмів кіноконкурсу і визначення переможців;

— 18 серпня у Старокостянтинові було проведено другий день фестивалю під назвою «КіноFest». Окрім демонстрації фільмів учасників конкурсу короткометражного кіно та визначення переможців, проводилися майстер-класи, арт-терапія, квести для дітей, ретро-фотовиставка, екскурсії замком Острозьких;

— підсумкова конференція «Броди — Старокостянтинів: перспективи співпраці».

Ми не очікували, що отримаємо стільки заявок на конкурси короткометражного кіно — понад 50. І це все переважно діти шкільного віку і молодь, яка проявила ініціативу. Ми запевнилися, що люди готові долучатися і допомагати, коли ти робиш щось корисне.

Окрім кіноконкурсу в рамках проекту було створено та презентовано 10-хвилинний фільм «Чим живуть замки. Броди — Старокостянтинів», доступний українською та англійською мовами.

Завдяки нашій ініціативі міська рада проголосила минулий рік роком Бродівського замку — це новий підхід до роботи із історичними пам'ятками в нашому міста. Символічно це співпало із 430-річницею першої письмової згадки про замок.

Міська рада почала сприяти і допомагати нам — залучала комунальні підприємства для підготовки до фестивалю, зараз планує зробити освітлення на території. Ми змогли залучити до презентації, круглих столів і фестивалів людей, які раніше не ходили на такого роду події.

Розвинулася співпраця міської влади та громадської організації — вона йде на користь місту, адже ми разом працюємо на громаду і її розвиток.

А ще ми переконалися, що у маленьких містечках залученню партнерів і фінансуванню допомагає факт того, що про організацію вже чули раніше, знають про її успіх та позитивні зміни, які вона впровадила. Якщо ваша діяльність прозора і у вас є досягнення, якими ви можете похвалитися, то сміливо йдіть до людей, розповідайте, що плануєте робити, і кажіть, що вам необхідні кошти на реалізацію.