Хто: начальниця Управління міжнародного співробітництва та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України
Співпраця з Британською Радою: створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в Україні; програма «Англійська мова для університетів»; формування міжнародних відділів університетів
Новосад прийшла в міністерство освіти відразу після Євромайдану, спершу радницею тодішнього міністра Сергія Квіта, далі — в команді Лілії Гриневич — і згодом очолила відділ, який займається налагодженням і розвитком міжнародних зв’язків.
«У 2014 році, в першу чергу, ми почали працювати над імплементацією закону «Про вищу освіту», і, зокрема, над напрямком забезпечення якості вищої освіти. Британська Рада допомагала експертно у формуванні підходів до забезпечення якості вищої освіти (Quality Assurance in Higher Education) в Україні – візити, семінари, тренінги, в Україну приїжджав керівник британської Quality Assurance Agency, яка вважається найкращою в Європі. Потім цей напрямок призупинився в зв’язку з певними політичними негараздами з новоствореним Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти в Україні. Але зараз я сподіваюся, що ми відновимо цю колаборацію з Британською Радою в цій частині».
Другий важливий напрямок співпраці — це “Англійська мова для університетів”, трирічний проект Британської Ради з підвищення спроможності непрофільних, нелінгвістичних ВНЗ викладати англійську на значно кращому рівні. В проекті було 7 пілотних університетів (пізніше їхня кількість зросла до 15), київських та з регіонів, у яких проводився аудит викладання англійської, оцінка їхніх кафедральних матеріалів, за якими навчають студентів. Було багато тренінгів, як провадити компетентніше навчання англійської мови в університетах — і цей проект завершився наприкінці вересня 2017-го.
За словами Ганни, університети змінювали програми, підходи до викладання, і результат тут можна виміряти лише в тому, як змінився рівень володіння англійською серед студентів – а це довготривалий процес змін.
«Зараз головне – перевести це на системний рівень, ввести рекомендації, які напрацювала Британська Рада, в державні стандарти вищої освіти міністерства. Це основне, тому що зараз у зв’язку з більшою академічною свободою університетів ми не маємо на них впливу – вони самі формують навчальні програми та плани з викладання англійської, і тут, звичайно, такий поштовх від міжнародних партнерів дуже важливий у контексті якості цього викладання».
І третій напрямок, де Новосад була залучена безпосередньо — це підтримка розвитку міжнародних відділів у ВНЗ, тобто формування міжнародних департаментів співпраці з закордонними університетами “як не просто придаткових структур в університетах, а як драйверів міжнародної співпраці”. Цей проект передбачав навчання представників майже 120 українських університетів. Впродовж минулого року проводилися низка дводенних воркшопів у різних частинах країни, куди приїжджали представники цих міжнародних відділів, і з ними впродовж двох днів британські колеги проводили тренінги зі створення міжнародних відділів як функціональних невід’ємних частин університетів.
Ганна зазначає серйозний вплив і підтримку Британської Ради на її професійний розвиток: «Для мене особисто Британська Рада відкрила дуже багато нових тем, речей, і контактів, тому що моє перше закордонне відрядження було якраз у Лондон завдяки їй – власне, вивчати те, як влаштована система забезпечення якості вищої освіти у Великій Британії».
Вона вважає ті проекти, які реалізує Британська Рада, дуже нетиповими, завжди дуже проблемоорієнтованими. Британська інституція допомагає міністерству реалізовувати ідеї з міжнародної співпраці й відповідально реагує на потреби й запити.
Наприклад, минулої зими, 2016-17 року міністр Гриневич звернулася до посла Великої Британії Джудіт Ґоф із проханням підтримати розробку онлайн-курсу для окупованих територій ЗНО з української мови, літератури і математики — аби діти, котрі зараз перебувають на території, не підконтрольній уряду України, могли за допомогою онлайн-інструментів теж готуватися до зовнішнього незалежного оцінювання. Проект був реалізований за допомогою Британської Ради й підтримкою британського посольства, спільно з освітньою онлайн-платформою Prometeus.
«Ми розуміємо, що наступного року вони навряд чи будуть складати наше ЗНО, проте дуже важливо, аби вони не втрачали суть української шкільної програми, аби вони мали можливість, навіть знаходячись в умовах цієї жахливої, брутальної окупації, відстежувати українську освіту, і коли ці території повернуться під контроль України – аби вони мали можливість інтегруватися назад до української шкільної системи,» – каже Ганна. – «І оскільки ЗНО є обов’язковим для всіх на виході зі школи, важливо, щоб ці діти мали рівні можливості з рештою українських школярів».
Освіта — дуже інерційна і консервативна система, констатує службовець. Змінювати її — дуже складно і повільно, але Британська Рада, вважає Новосад, веде дуже кропітку інкрементальну роботу, яка обов’язково матиме свій результат – “і, мені здається, вже має, просто їх важко виміряти, оскільки мова йде про контакти між людьми, в першу чергу, зміни підходів у вищій освіті. Їх завжди можна відчути, якщо ти – студент чи викладач, який перебуває в навчальному процесі”.
За її словами, дуже круто те, що Британська Рада, незважаючи на різні умови в різний період часу в Україні, підтримувала українську вищу освіту, працювала напряму з університетами, а на даний час, зокрема, вкладає чимало зусиль у підтримку університетів, переміщених зі сходу України.
«Я знаю, що Британська Рада працює з ними в розробці навчальних програм, також для них є лідерські програми, візити до Великої Британії — і це дуже класно, що ці університети є в фокусі підтримки Ради».
«До того ж, Британська Рада щорічно дає можливість міністру чи її заступникам відвідувати Education World Forum у Лондоні, який є неймовірним нетворкінг-майданчиком для освітян високого рангу з усього світу — за цю можливість окремо дякую Британській Раді,» – наголошує Новосад.
Таким чином, Британська Рада надзвичайно широко і в багатьох напрямках підтримує МОН і загалом реформування освіти в Україні. Але вона відзначає і «неймовірні» програми у сфері культури, тижні британського кіно, покази театральних постановок. «Це щось неймовірне, і я дуже вдячна Британській Раді за такий креативний підхід до культурних івентів, які проводять у Києві та інших містах, тому обов’язково треба стежити за діяльністю організації – а також треба стежити нашим університетам, тому що часто відкриваються якісь маленькі ad hoc програми, наприклад, програми мобільності, в яких можна брати участь — і все це нам дуже потрібно».