Мозок дитини надзвичайно активний
Ваша дитина дійсно унікальна, проте що об’єднує всіх без винятку дітей – це природна допитливість та вроджена здатність до навчання.
Наш мозок весь час перебуває в стані активності, він постійно працює, але чи знали ви, що мозок дитини навантажений ще більше. Дослідження вчених показали, що немовлята починають розуміти мову вдвічі швидше, ніж починають нею говорити. За словами доктора Патриції Куль (Dr Patricia Kuhl) те, що відбувається в мозку немовляти, можна співставити з найскладнішими процесами в системі комп’ютера: «До трьох років мозок дитини вдвічі активніший за мозок дорослої людини».
Куль наголошує на тому, що немовлята та маленькі діти – генії в засвоєнні іноземної мови. «Немовлята, – говорить вона, – здатні розрізняти всі звуки всіх мов… І це неймовірно, тому що ми з вами вже цього не можемо. Ми прив’язані до звуків певної культури. Ми можемо вирізнити звуки нашої рідної мови, проте не звуки інших мов».
Коли ви даєте дитині уявлення про інші мови в ранньому віці, ви даєте їй можливість скористатися своїм природнім даром чути та розрізняти звуки інших мов, а також розуміти те, що вона чує.
Вивчення мов виглядає таким простим, коли дивишся, як це роблять діти
Комунікація – це те, що діти використовують, щоб досягнути якоїсь іншої мети, при чому вони навіть не підозрюють, який величезний обсяг нової інформації вони засвоюють. Вони вбирають все за допомогою відчуттів, створюючи зв’язки між тим, що вони чують, бачать, відчувають на запах та смак, до чого торкаються.
Якщо ваша дитина грається з іграшковими машинками, вона вивчить назви кольорів, форм, розмірів, текстур, дізнається про силу тертя, напрямок, відчуття простору (вперед, назад, убік). Вона розширить свій словниковий запас (сприймаючи на слух нові слова, називаючи предмети та описуючи їх), розвине соціальні навички (вміння дотримуватися черги та ділитися). Вона навчиться просити те, що їй хочеться (вербально та невербально), розподіляти речі за категоріями («давай покладемо всі сині машинки в коробку»), та дотримуватися послідовності («що наступне?») – як бачимо, можливості тут безмежні. Якщо ми створимо сприятливі умови, навчання та розвиток дітей відбуватимуться природно в комплексі з іншими навичками.
Емоційне середовище дитини важливе для навчання
На ранніх етапах розвитку вашої дитини емоційне середовище так само важливе, як і фізичне. Діти вчаться тоді, коли почуваються в безпеці, коли вони щасливі, коли знають, що їх цінують та завжди вислухають. Це – ключові умови будь-якого навчального процесу дитини, включаючи й вивчення іноземної мови.
Вашій дитині потрібне середовище, в якому вона відчуватиме любов, мотивацію та прагнення розвиватися, в якому заняття, де головну роль грає дитина, та заняття, якими керує дорослий, співіснують в правильному балансі, де є ресурси, які відповідають віку дитини. Заняття, де в ролі організатора виступає дорослий, а це може бути читання книжок, пісні, потішки, ігри, виготовлення поробок, рухливі ігри, знайомлять дитину з іноземною мовою. Проте саме під час ігор, якими керує сама дитина, вона може розвинути свої мовні навички, використовуючи мову з комунікативною метою в певному контексті. Правильні умови допомагають дитині вивчити набагато більше.
Чому дітям подобається гратися з мовою?
Вивчення іноземної мови з раннього віку дає дитині можливість вповні насолодитися тим, як ця мова звучить. Діти не бояться гратися з мовою. Їх захоплює магія потішок та пісеньок, вони чують ритміку пісні та залюбки експерементують із нею, їм подобається відтворювати вимову нових незнайомих слів, вони граються з римами, повторюючи слова, що римуються, та навіть створюючи свої приклади. Виконуючи всі ці дії, ваша дитина вбирає звуки мови, мимоволі працює з ритмом, наголосами, інтонацією та вимовою.
Старші діти дещо втрачають це захоплення від слів та звуків, вони починають сумніватися в собі, і тому маловірогідно, що вони захочуть гратися з мовою в такий само невимушений спосіб. Налаштування слуху на звуки англійської мови в ранньому віці створює багато переваг для майбутнього. Дослідження, проведені Центром раннього розвитку дитини (Centre for Early Literacy Learning) показують, що існує зв’язок між умінням дитини співати дитячі пісеньки та тим, як вона грається зі звуками та розвиває навички читання.
Чи є у дітей страх зробити помилку?
Діти використовують метод проб та помилок у своєму розвитку, тому робити помилки – важлива складова навчального процесу. З точки зору розвитку мовлення, в намаганні звести те, що вони чують, в цілісну картину світу, діти експериментують з різними ідеями і, звичайно ж, помилок тут не уникнути. Ми розуміємо, що речення 'Mummy, I digged in the garden' та 'I have two foots' містять помилки, оскільки ми вже знаємо, як утворюються неправильні дієслова та множина іменників-винятків. Проте ці речення – приклад того, як дитина використовує правила, характерні для утворення звичайних форм (не винятків), які вона вже засвоїла.
Коли дитина знайомиться з іноземною мовою в ранньому віці, стадія експериментів з мовою стає органічним етапом її розвитку. Прогрес не уповільнюється страхом зробити щось не так, не зрозуміти чогось, що іноді характерно для нас, дорослих. Маленькі діти просто експериментують до тих пір, поки у них не буде виходити правильно.
Яким чином ми можемо допомогти закласти базу для успіху?
Довгострокові переваги вивчення іноземної мови сягають набагато далі, ніж просто можливість спілкуватися з навколишнім світом. Професор Тіна Брюс, знаменитий експерт з питань раннього дитинства та ігор, наголошує, що «діти, які розмовляють трьома мовами абсолютно різного походження, володіють такою кількістю звуків та понять, що це в багатьох сенсах стирає всі кордони».
Дослідження доводять, що діти, які вивчають ще одну мову, отримують вищі бали на тестуванні, оскільки вивчення мов розвиває навички аудіювання, спостережливість, вміння вирішувати проблеми та критичне мислення. Це універсальні навички, які залишаються актуальними протягом усього нашого життя як у професійній, так і в особистій сферах. Прищеплюючи дитині любов до мов у ранньому віці, ми готуємо їх як до школи, так і до подальшого життя.