Від Кет Маклеллан

14 Feb 2024 - 18:10

Woman smiling at her male colleague.

Ринок праці змінюється, і роботодавці шукають кандидатів, які можуть підлаштовуватися до постійних змін. Нещодавній звіт "Future of Work" показав, що нові технології й надалі будуть впроваджуватися швидкими темпами, а це означає, що деякі традиційні професії зникнуть, а на зміну їм прийдуть інші. Зараз нам може бути навіть складно уявити, якими будуть ці професії майбутнього.

Ці зміни в майбутньому вимагають від нас здобуття нових навичок вже сьогодні . Звичайно, традиційна освіта та "тверді" навички, такі як знання інформатики, математики, природничих наук та мов, завжди матимуть попит, але сьогодні роботодавці все частіше шукають співробітників, які також володіють "м'якими" навичками, необхідними для досягнення успіху в роботі. То що таке м'які навички і як їх розвинути?

Що таке м'які навички?

М'які навички — це навички, яким зазвичай не навчають у школах та університетах. Ви не можете скласти іспит з м'яких навичок, але ви можете розвинути ці навички за допомогою практики та досвіду. Не існує єдиного визначення того, що таке м'які навички, але загалом вони стосуються того, як люди взаємодіють з іншими людьми і як вони керують власною поведінкою та поглядами. Через свою дещо неоднозначну природу багато м'яких навичок перетинаються. Які м'які навички найважливіші та чому їх треба розвивати?

Комунікація

Комунікативні навички є ключовими для майже всіх видів діяльності в наш час. Навіть якщо ви цілими днями працюєте в лабораторії або за комп'ютером, швидше за все, вам доведеться взаємодіяти з колегами або навіть просто з роботодавцем і вміти доносити до них основну інформацію про виконану роботу.

Звичайно, володіння кількома мовами є цінною комунікативною навичкою. Оскільки багато компаній стають все більш інтернаціональними, двомовні і багатомовні працівники, очевидно, користуються більшим попитом, ніж одномовні. Якщо ви володієте українською і ще, як мінімум, англійською, ви вже у виграшному становищі. 

Вивчення мови — це тривалий процес. Ви можете вчитися і вдосконалюватися, а за деякий час оцінити свій прогрес за допомогою офіційного іспиту на визначення рівня володіння мовою, наприклад IELTS для англійської мови.

До речі, якщо ви шукаєте роботу в міжнародній компанії, для вас можуть бути корисними дописи в блозі Британської Ради Як написати резюме на англійській мові та Як підготуватися до співбесіди англійською.

Не менш важливо оволодіти навичками міжкультурного спілкування. Ви можете вільно розмовляти англійською чи німецькою, але чи знаєте ви про культурні норми, які існують у цих країнах, які ідіоми, жести є поширеними та соціально прийнятними? Перегляд фільмів і серіалів, читання газет або прослуховування подкастів - чудовий спосіб покращити свої міжкультурні навички.

Незалежно від того, якими мовами ви володієте, вміння говорити і писати чітко і лаконічно є невід'ємною частиною комунікації. Усвідомлення того, хто є вашою аудиторією, і вміння адаптуватися до неї є фундаментальним, особливо в наші дні, коли все більше і більше з нас працюють у міжнаціональних або крос-культурних командах, часто онлайн. Зрозумілі формулювання і здатність достукатися до людини, з якою ви спілкуєтеся, — це не лише про використання правильної граматики.

Ще однією ключовою навичкою у спілкуванні є активне слухання. Це означає не просто чекати, поки співрозмовник закінчить говорити, щоб ми могли продовжити висловлювати свої ідеї, а дійсно слухати уважно співрозмовника і вміти ставити правильні запитання, щоб дійсно з'ясувати, що йому потрібно і чого він хоче — навіть якщо він не в змозі чітко висловити це сам.

Гнучкість

Якщо ви нещодавно шукали роботу, то могли помітити, що багато описів вакансій є надзвичайно довгими! Це тому, що компанії шукають людей, які є гнучкими і можуть виконувати різні завдання, використовуючи різні навички. Це цілком нормально шукати людину творчої професії, яка добре володіє технологіями і вміє вести облік.

Гнучкість також означає готовність розвиватися в межах посади — чи то навчання новим навичкам та адаптація до нових цифрових інструментів, чи то виконання нових завдань і робота в різних відділах. Як правило, роботодавцям не потрібні працівники з позицією "це не мої обов’язки".  

Спробуйте почати опановувати нову навичку у вільний час - це може бути щось просте, наприклад, знайомство з новим мобільним додатком для вивчення англійської чи іншої іноземної мови.

Критичне / творче мислення

Критичне мислення стало трендом в освіті в останні роки, але це дійсно надзвичайно важлива навичка, коли мова йде про влаштування на роботу.  В освіті критичне мислення означає ставити правильні запитання, як собі, так і іншим людям, і вміння дивитися на проблеми та питання з різних перспектив.

На роботі критичне мислення допомагає не робити щось просто тому, що "так завжди робили", а активно шукати більш ефективний або простий спосіб виконання завдань.

Критично мислячі люди ставлять під сумнів власні переконання та досвід, а також, що дуже важливо, відкриті до навчання в інших і реагують на зворотній зв'язок.  Один із способів розвинути навички критичного мислення - поставити під сумнів свої базові припущення та упередження (ми всі їх маємо!). Подумайте про людей, з якими ви проводите час - наскільки вони схожі на вас? Чи мають вони такі ж переконання? Що, якби ви мали інше оточення? Як могли б відрізнятися ваші погляди і ставлення до різних речей? Нове оточення означає вихід із зони комфорту і спілкування з різними людьми. Наприклад, ви можете стати волонтером у вашій місцевій громаді. Новий досвід допоможе вам по-новому поглянути на певні речі.

Заохочуючи молодших дітей ставити питання Що? Де? Чому? Що? Коли?, а не питання з передбачуваною відповіддю"так/ні", ви навчите їх мислити більш критично і ставити питання про навколишній світ.

Робота в команді

Модно вказувати своєму резюме — "командний гравець", але що насправді означає бути хорошим командним гравцем?  Працювати з людьми означає активно взаємодіяти з ними, допомагати їм, коли це необхідно, а також сприймати та поважати різні думки. Деякі компанії просять потенційних кандидатів написати, що вони думають про певну проблему перед співбесідою, щоб уникнути “Groupthink”, коли людина змінює свою думку, щоб погодитися з людиною, яка має більший авторитет в кімнаті. Це один із способів гарантувати, що кожен має можливість висловити те, що він насправді думає.

Стресостійкість

Усе більше людей в наші дні мають відчуття, ніби "в добі не вистачає годин". Дуже часто ми перевантажені роботою та сімейними обов'язками. Стресостійкість означає здатність справлятися з тиском, який ми відчуваємо у повсякденному житті, вміння сприймати критику, зберігати почуття гумору і знаходити час для себе. 

Доведено, що усвідомленість, так звана "майндфулнес", підвищує стійкість до стресу. Якщо ви завантажені обов'язками та роботою, вам може здатися, що робити вправи на дихання та усвідомлення теперішнього моменту — це останнє, що вам потрібно, але насправді, зробивши невелику паузу, ви зможете краще зрозуміти власні потреби та потреби інших, легше впораєтеся з проблемами. Ви можете дізнатися більше про користь майндфулнес тут, а також про те, чому існує міжнародний день, присвячений цьому методу.

Вік живи — вік учись 

Те, що не існує жодної офіційної системи сертифікації м'яких навичок, не означає, що ці навички не настільки важливі, як тверді навички, на розвиток яких ми витрачаємо стільки часу в школі та університеті. В майбутньому, коли ринок праці стане ще більш глобальним, вони стануть ще важливішими.

Оберіть три вміння, необхідні в майбутньому, і регулярно тренуйте їх. Наприклад, це може бути: вивчення англійської мови, опанування нової комп’ютерної програми (графічного редактора чи ін.), дихальні вправи або йога.