Грантерки проектів мобільності Culture Bridges українська дизайнерка одягу Яна Червінська та засновниця і CEO українського бренду еко-одягу "Framiore" Наталія Найда розповідають про участь у провідних міжнародних виставках свідомої моди, перспективи стійкого виробництва та текстильної переробки в Україні, а також ідеї майбутніх колаборацій з європейськими партнерами.
Яна Червінська, дизайнерка одягу, засновниця Sustainable Fashion Pad
Яна Червінська - українська дизайнерка одягу, засновниця бренду Yana Chervinska та Sustainable Fashion Pad, першої української платформи про свідому моду та раціональне споживання. Восени 2019 Яна відвідала найбільшу в світі професійну виставку текстильних виробів і фурнітури Premiere Vision Paris, де минулого року темі свідомої моди було присвячено окремий павільйон з понад 40 компаніями-виробниками екологічних, органічних і стійких тканин з переробленого сміття, текстильних відходів та інших неліквідних матеріалів. Також дизайнерка завітала до офісів компаній, що займаються екологічною модою, щоб дослідити інновації в текстильній промисловості та представила нову колекцію бренду Yana Chervinska байерам та пресі в шоурумі Pop Showroom під час Paris Fashion Week.
В Україні свідома мода не дуже розвинена зокрема через відсутність сертифікованого виробництва, визнаного за міжнародними сертифікатами. Наша текстильна промисловість настільки деформована, що назвати її працюючою та стійкою поки що не можна. Дизайнери і бренди споживають закордонний текстильний продукт. Мета Sustainable Fashion Pad - розвивати екосистему свідомої моди в Україні, тому мені було цікаво дізнатися не тільки як це влаштовано в Європі та решті світу, але й поспілкуватися з людьми, які презентують свої продукти на виставці, можуть розказати про сортування текстильного сміття, стійке виробництво, співпрацю з волонтерськими організаціями по збору відходів тощо. Крім того, я планувала залучити закордонних експертів до дистанційної консультаційної роботи з метою імплантування стійкого свідомого виробництва в Україні.
В Україні свідома мода не дуже розвинена зокрема через відсутність сертифікованого виробництва, визнаного за міжнародними сертифікатами. Наша текстильна промисловість настільки деформована, що назвати її працюючою та стійкою поки що не можна. Дизайнери і бренди споживають закордонний текстильний продукт. Мета Sustainable Fashion Pad - розвивати екосистему свідомої моди в Україні, тому мені було цікаво дізнатися не тільки як це влаштовано в Європі та решті світу, але й поспілкуватися з людьми, які презентують свої продукти на виставці, можуть розказати про сортування текстильного сміття, стійке виробництво, співпрацю з волонтерськими організаціями по збору відходів тощо. Крім того, я планувала залучити закордонних експертів до дистанційної консультаційної роботи з метою імплантування стійкого свідомого виробництва в Україні.
Між виставкою та Тижнем моди я мала перерву в днів п'ять, коли проводила зустрічі. На один з цих днів припала велика конференція по циркулярній моді - Circular Fashion Summit, де було вдосталь корисної інформації у форматі панельних дискусій та вдалося отримати багато професійних контактів. Цей саміт відбувся вперше з ініціативи компанії-інноватора у сфері циркулярної моди Lablaco, з якими я також мала змогу познайомитись. Circular Fashion Summit має чітку мету - вирішити екологічні проблеми та прискорити цифрову трансформацію моди та текстильної промисловості, об'єднавши лідерів галузі для обміну своїми знаннями. Вони оголосили про 3 вимірювані цілі, щоб діяти спільно з модним співтовариством в рамках 12 місяців і звітувати про конкретні результати.
Я також відвідала презентацію книги-бестселлера про свідому моду 'Fashionopolis' письменниці Дани Томас, яка розповідала про справжню ціну моди і майбутнє модної індустрії, та потрапила на кілька закритих вечірок від міжнародних журналів, поспілкувалась з колумністами ID, Dazed, Guardian, побачила як організовують поп-ап шоуруми і презентації нових колекцій такі бренди як Yves Saint Laurent, Y Project, Joseph та інші.
На виставці для мене стало відкриттям кількість компаній, що займаються виробленням стійких, екологічних і органічних тканин у великих масштабах. Цікавий кейс бренду Pinatex - вони виготовляють веганську шкіру з ананасового листя на Філіппінських островах. Також виробник забезпечує роботою місцеве населення, що проживає поруч з плантаціями ананасів. За властивостями зносостійкості цей матеріал не поступається звичайній шкірі, його можна використовувати для пошиття одягу, сумок та взуття.
Італія дуже класно працює із залишками харчової промисловості, наприклад, вони роблять шовк з апельсину (зі шкірки та жмиху, що залишається від виробництва великої кількості соку). Цей альтернативний шовк за дотиком нічим не відрізняється від класичного і ним вже користуються такі бренди як Gucci, Versace, Ferragamo. Також там існує стартап, що працює із залишками винного виробництва та робить екошкіру із кісточок та шкірок від винограду.
Після поїздки я зайнялася пропрацюванням отриманих контактів: листуюсь з організаціями, домовляюсь про партнерства з міжнародними брендами і виробниками, отримала вже більше 30 доставок зразків тканин від екологічних текстильних фабрик. Планую залучити Приватний університет Instituto Marangoni London (лондонський філіал італійського закладу) до розробки курсу «Свідома мода» для Київського національного університету технологій та дизайну. Фахова спільнота у цій сфері дуже люб'язна і легко погоджується приїхати до України та провести лекції зі свідомого виробництва.
Я хочу заснувати інкубатор на базі своєї платформи для стійких брендів та менторську програму. Тому домовлялася про партнерство з міжнародними експертами з виставки і вони готові долучитися, але все впирається наразі в бюджети. Також у планах розробка системи аудиту та консалтингу для українських брендів та виробників. Наразі я вже використовую свою експертизу з виставки для консультації українських стійких брендів: як зробити продукт більш стійким, як змінити виробництва, як отримати сертифікат, що змінити в тканинах, яку фурнітуру використовувати.
Я б хотіла запустити станцію текстильного сортування в Україні і робити сертифікацію виробництва, тож шукаю фінансові можливості для цього. До аудиту по параметрам стійкості українських мануфактур з метою видання сертифікатів планую залучити експертів з фонду GoodPlanet. Це перший сайт, присвячений екології та гуманізму, який виступає як плацдарм для всіх хто хоче створити більш стійкий світ. З ідеологами щорічного звіту Fashion Transparency Index - волонтерською організацією Fashion Revolution хочу розробити такий індекс для України.
Наталія Найда, засновниця та CEO українського бренду еко-одягу "Framiore".
Під час мого тритижневого перебування у Великобританії, я багато знайомилася з людьми та займалась нетворкінгом у сфері етичного споживання. Також відвідувала музеї моди та дизайну, шоуруми та магазини одягу, працівники яких ділилися своїм досвідом пошуку нових брендів та роботи з клієнтами, розповідали про специфіку ринку та умови співпраці. Так ми розширили базу наших професійних контактів у Великобританії, Німеччині та США.
10-12 лютого ми брали участь у роботі виставки, потім декілька днів їздили по зустрічам, а 18 лютого вирушили в Бермінгхем на виставку Moda UK. Це одна з найбільших B2B подій у світі моди Великобританії. Після чого ми повернулися до Лондону, де через пару днів вже розпочався London Fashion Week Festival - масштабний фестиваль моди, відкритий для широкої публіки. Він дуже близький до класичного тижня моди - там можна відвідати покази, придбати одяг та послухати лекції від лідерів модної індустрії.
Інтелектуальна бізнес-мережа для індустрії моди та сталого бізнесу Common Objective включила "Framiore" у перелік брендів, які будують успішний бізнес з позитивним впливом на людей та навколишнє середовище, а наш стенд на виставці Pure London в екскурсію для тих, хто шукає свідомі бренди. У Лондоні ми познайомились з їхньою директоркою, яка є однією із піонерів руху за стійку моду.
У Великобританії на рівні уряду приймаються рішення щодо розвитку модного бізнесу та сталого виробництва. Якщо подивитись на факти, то Британія купує більше одягу на одну людину, ніж будь- яка країна Європи. Поточна бізнес-модель модної індустрії є непридатною, особливо зі зростанням населення та рівнем споживання по всьому світу. Сполучене Королівство зробило найважливіший перший крок у своєму переході до сталого розвитку, почавши використовувати більш чисті джерела електроенергії та розпочавши обговорення ряду важливих питань, таких як соціальна вартість одягу, екологічна ціна моди, текстильні відходи, нові економічні моделі для індустрії моди тощо.
British Fashion Council - неприбуткова організація, яка зосереджується на забезпеченні зростання сталості в британській моді та зміцнення її позицій у світовій економіці. У 2020 році вони продовжують фокусуватися на своїй ініціативі "Positive Fashion" - платформі, розробленої для того, щоб відзначити кращі практики в галузі та заохотити майбутні бізнес-рішення для створення позитивних змін.
Крім дослідження культури поведінки та індустрії стало зрозумілим, що без надійного партнера, який територіально знаходиться в цій країні, наша стратегія не працюватиме. Під час моєї подорожі я познайомилась з Iryna Zeldes Le Broussois, українкою, яка більше десяти років мешкає у Великобританії. Ірина допомагала мені під час самої виставки та у веденні переговорів з потенційними партнерами. Після проведеного разом часу ми зрозуміли, що доповнюємо одна одну і було прийняте рішення створити в Британії LTD Framiore. Так з цієї мобільності народилася колаборація і дружба. Зараз ми працюємо над розширенням партнерської мережі, пошуком інвестицій для створення наукомісткого виробництва в рідному Івано-Франківську.
Крім принципів сталості, якими ми керуємось, ми повинні підтвердити, що одяг Framiore відповідає всім вимогам ринку і на базі нашого виробництва ми вирішили створити науково-дослідницький цех, в якому будемо розробляти та тестувати наш продукт. У довготривалій перспективі, R&D-центр також допоможе вирішити низку локальних проблем, таких як відтік трудових ресурсів, невідповідність освіти у профтех закладах потребам ринку та слабкий зв'язок освітнього та виробничого процесів.
"Framiore"- це бренд, який говорить про культури світу; розуміючи всю відповідальність, ми вирішили створити Наглядову раду, в якій до прикладу увійшла Доктор Савітрі Бартлетт з Британії. Це людина з неймовірним досвідом та бажанням ділитись ним зі світом. Її сфера експертизи - кругова економіка та управління ланцюгами поставок, культурна історія одягу та соціологічні перспективи моди.
Співпраця з WORTH дала нам потужного ментора та можливості спільними зусиллями почати роботу над другою колекцією Framiore.
Фото: Яна Червінська, Наталія Найда