У традиційній системі освіти України навчальні можливості для кінокомпозиторів практично відсутні. Дует музики та кіно надихнув нас створити мультидисциплінарну програму, яка виправить ситуацію й стане платформою для співпраці та обміну досвідом для композиторів, які створюють музику для кіно.

Британська Рада у партнерстві з Національним центром Олександра Довженка (Довженко-Центр) вперше в Україні провела Envision Sound — тижневу інтенсивну програму для кінокомпозиторів із України та сусідніх країн.

Програма відбулася в Києві 22-26 січня 2018 року. Ментори — знані кінокомпозитори Майкл Прайс (Велика Британія) й Алла Загайкевич (Україна). Також тренували кіно композиторів гостьові спікери, серед яких Ґай Бартел — відомий британський композитор, що працює у жанрах саундтреків до кіно, електронної та електроакустичної музики.

Окрім денної програми для обраних учасників, до Envision Sound увійшла вечірня програма, під час якої широка аудиторія познайомилася з менторами та їхнім доробком і побачила провідні зразки українського класичного німого кіно в супроводі сучасної музики. Програма складалася з творчих вечорів менторів — Загайкевич і Прайс, та двох показів реставрованих копій фільмів із живим супроводом: «Турксиб» Віктора Туріна (1929) у супроводі Bronnt Industries Kapital (Велика Британія) та «Хліб» Миколи Шпиковського (1929) у супроводі PortMone (Білорусь).

Переможці

Після завершення тижня інтенсивних воркшопів та студійних занять ментори оцінили домашню роботу учасників (озвучування одного з запропонованих епізодів архівних або сучасних фільмів), роботу під час практичних занять та фінальну роботу над епізодами, представлену публічно в присутності режисерів. Таким чином, з-поміж 13 учасників були названі п’ять кращих кінокомпозиторів EnvisionSound:

  • Роман Вишневський (Україна)
  • Антон Дегтярьов (Україна)
  • Азар Азґаров (Азербайджан)
  • Сергій Леонтьєв (Україна)
  • Антоні Кулька-Собковіч (Польща)

Переможці отримають гранти від Британської Ради та Довженко-Центру в обсязі 22 000 гривень на написання музики до двох кінопроектів молодих українських режисерів, котрі подали свої роботи (work-in-progress) до участі у програмі, та трьох архівних фільмів, що будуть показані на Фестивалі німого кіно та сучасної музики «Німі ночі» у червні 2018 року. Довженко-Центр також сплатить гонорари колективів-виконавців, що представлятимуть написану фіналістами Envision Sound музику до німих фільмів наживо під час демонстрації стрічок у Києві та Одесі.

Оскільки упродовж програми утворилися ще дві колаборації між іншими композиторами-учасниками та кінорежисерами, Британська Рада в Україні вирішила підтримати їх, виділивши гранти по 7000 гривень для студійного запису та мастерингу саундтреків:

  • Композитор Дмитро Козинець та фільм «Супутники» режисерки Марини Гришай,
  • Композитор Микита Шпанько  та фільм-екранізація роману Ф. Кафки «Процес» режисерки Анастасії Мехеди.

Учасники

  1. Азар Асгаров — Азербайджан
  2. Фірудін Аллахверді — Азербайджан
  3. Ваган Хайрапетян — Вірменія
  4. Гульміра Іссімбаєва — Казахстан
  5. Антоні Кулька-Собковіч — Польща
  6. Роман Вишневський — Україна
  7. Антон Дегтярьов — Україна
  8. Сергій Леонтьєв — Україна
  9. Борис Логінов — Україна
  10. Дмитро Данов — Україна
  11. Козинець Дмитро — Україна
  12. Едуард Приступа — Україна
  13. Нікіта Шпанко — Україна

Про Довженко-Центр

Національний центр Олександра Довженка — державний кіноархів, що зберігає більше ніж 5000 найменувань художніх, документальних, анімаційних українських та закордонних фільмів. Є єдиним членом Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF) в Україні. Здійснює реставрацію, збереження національних фільмів, особистих архівів кіномитців, музейних фондів, наукові дослідження в галузі кінематографії, дистрибуцію та промоцію українського кіно.

У 2015 році розпочалася ревіталізація індустріальних будівель Центру, їх перетворення на відкритий публічний простір. Центр ставить за мету створення на своїй території міждисциплінарного культурного середовища, розвиток арт-кластера, що об’єднує низку громадських ініціатив в сфері сучасного мистецтва — театру, музики, книговидання тощо.

Ментори та гостьові спікери

Майкл Прайс (ментор) — один із найбільш затребуваних композиторів Великої Британії. Його робота в кіно і телебаченні широко визнана й відзначена такими нагородами, як «Еммі» (2014), RoyalTelevisionSociety, Music&Sound і TelevisualBulldog, а також номінацією на BAFTA та двома іншими номінаціями на «Еммі» за визнаний критиками серіал «Шерлок» виробництва BBC, до якого Прайс пише музику разом із Девідом Арнолдом.

До здобуття слави як композитор Майкл досяг чимало як звукомонтажер — у роботі над такими кінохітами, як трилогія «Володар перснів» Пітера Джексона, «Реальна любов» Річарда Кертіса, «Бріджит Джонс: Межі розумного». Як монтажер звуку Прайс чотири рази номінувався на нагороду MPSEGoldenReelAwards Асоціації звукомонтажерів кіно, здобувши перемогу в 2001-му за фільм «Володар перснів: Хранителі персня».

Перший досвід роботи в кіно Майкла — як музичний асистент, співпродюсер і аранжувальник Майкла Камена, з яким він співпрацював п’ять років. За цей період Прайс займався такими престижними проектами, як «Люди Ікс», міні-серіал «Брати по зброї», анімаційний фільм «Сталевий гігант», «Metallica — S&M», та працював на живих концертах по всьому світу.

Алла Загайкевич (ментор) — володарка призу української кіноакадемії «Золота Дзиґа» в номінації «Найкращий композитор» (квітень 2017, за фільм «Жива ватра»).  Авторка саундтреків до фільмів «Мамай» та «Поводир».

Алла поєднує роботу в жанрах симфонічної, камерної, електроакустичної музики, камерної опери  та сучасному медіа-мистецтві: аудіо-візуальні інсталяції, електроакустичні перформанси, музика до кіно та відеоарту.
За сприяння Фонду «Відродження» у 1997 році заснувала студію електроакустичної музики в Національній музичній академії України. Кураторка міжнародних проектів електроакустичної музики «Електроакустика», «ЕМ-візія»

Освіту отримала  в Київській консерваторії та Паризькому інституті IRCAM (Центр Помпіду). У 1986-1998 була учасницею фольклорного гурту «ДРЕВО».