У чому цінність аматорського кіно? Як дивитися любительські стрічки? Чим особливий той чи інший фільм? Спеціальна інтерактивна онлайн-програма «Трубадури кіно: Шотландія і Україна» цьогорічного Docudays UA присвячена аматорській кінематографії двох країн: Шотландії, де «неофіційні» фільми стали важливим культурним феноменом, й України, де дослідницький інтерес до вернакулярного кіно зростає останні декілька років.
Програма буде доступна глядачам фестивалю для перегляду на безкоштовній основі без географічних обмежень. Упродовж фестивального тижня з 27 березня по 4 квітня щодня на docuspace.org з’являтимуться нові стрічки з шотландської та української добірок, кожну з яких можна буде подивитися впродовж 48 годин.
До програми «Трубадури кіно: Шотландія і Україна» увійшли:
- Твід, реж. Дж. Ґрей (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Поява «камеронів», реж. Френк М. Маршалл (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Містечко траулерів, реж. Рональд Міллер (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Будуймо правильно, Gosford Films (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Дай нам гол!, реж. Том Кларк (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Втеча на волю, реж. Містер Коулман або Ланаркський кіноклуб (Шотландія — Сполучене Королівство).
- Плівки Ґреґа, реж. Григорій Порицький (Українська РСР).
- Без назви, реж. Юрій Кондратенко (Українська РСР).
- Прогулянки з собаками, реж. Володимир Трушкевич (Українська РСР).
- Welcome to Moldova, реж. Сергій Пащенко (Українська РСР).
- Син, реж. Володимир Дуда(Українська РСР).
- Зустрічі, реж. Ігор Козак (Українська РСР).
- Дерево, реж. Віктор Кизима (Українська РСР).
- Професія — реставратор, реж. Лілія Волкова (Українська РСР).
- Мої вихідні, реж. Орест Бачмага (Українська РСР).
До програми британського кіно на фестивалі Docudays UA 2021 увійшли:
DOCU/SHORT Competition
- Таламанка, реж. Давіде Маріно, Сполучене Королівство, 2020
Звук, який відлунює в лісах Таламанки, привносить щось неймовірне у звичний всесвіт Хусто — фермера, батька й шукача пригод із племені брібрі. Повернення у тут-і-тепер, квінтесенція живого — ось що розгортає цю історію, створену з образної матеріальності живої Землі та всесвітнього епосу корінних народів. Це фільм про плем’я брібрі в Таламанці, його неспокійне пробудження та дива, що його супроводжують.
Linoleum презентує: По-батькові
- Останній танець, реж. Вілл Ровсон, Сполучене Королівство, 2016
Розповідь доньки, побачена очима її батька. «Останній танець» розкриває почуття, які вона переживала, доки її батько повільно забував усе, що знав.
Linoleum презентує: Хто тут «здоровий»?
- Синє світло, реж. Гарріет Френсіс Краучер, Сполучене Королівство, 2017
Працівники служби порятунку говорять про посттравматичний розлад та його вплив на життя — їхні та їхніх родин.
- ME, реж. Александра Гонер, Сполучене Королівство, 2017
«МЕ» — анімаційний документальний фільм про невидиму хворобу, відому як синдром хронічної втоми або міалгічний енцефаломієліт. Фільм експериментує з різними образними засобами: симулює світлобоязнь за допомогою яскравого контрасту й миготливих білих кадрів. Кімната Оллі — безпечний простір, який захищає його від надмірних вражень, але й ізолює від зовнішнього світу.
DOCU/АРТ
- Дім режисера, реж. Марк Айзекс, Сполучене Королівство, 2020
Режисерові кажуть, що його наступний фільм повинен бути про злочинність, секс або зірок — лише тоді він отримає фінансування. Той бере справу у власні руки й починає знімати у себе вдома персонажів, пов’язаних із його життям. Двоє будівельників-англійців, найнятих замінити огорожу в саду, тимчасово зносять паркан між будинком режисера й сусіда-пакистанця. Бездомний словак настільки причаровує колумбійську прибиральницю режисера, що вона впускає його в дім. Подальші події випробовуватимуть уявлення кожного з них про кордони й гостинність.
DOCU/CLASS
- 28 березня о 17:00
Емма Дейві: монтаж у креативній документалістиці
Що таке креативна документалістика? Які можливі підходи до монтування такого кіно? Режисерка й тьюторка, членкиня журі DOCU/СВІТ Емма Дейві розповість про свій досвід у роботі з монтажем. Остання її робота — повнометражна документальна стрічка Becoming Animal, зрежисована та змонтована спільно з Пітером Меттлером, — була номінована на нагороди на кінофестивалях CPH:DOX, Documenta Madrid та Docs Against Gravity. Емма викладає режисуру документального кіно в Единбурзькому коледжі мистецтв, консультує знімальні групи особисто та на міжнародних воркшопах.
- 30 березня о 17:00
Трубадури кіно: архівація й актуалізація аматорських фільмів
У чому цінність вернакулярного кіно? Як і хто опікується колекціонуванням аматорських фільмів? Як дивитися любительські стрічки? Як їх досліджувати й актуалізувати? Про це розкажуть автори/-ки програми «Трубадури кіно: Шотландія і Україна».
Спеціальна подія
- Тваринне чуття, реж. Емма Дейві, Пітер Меттлер, Швейцарія, Сполучене Королівство, 2018
Цей атмосферний нарис, знятий у Національному парку Ґранд-Тетон, поєднує в собі виняткову чутливість режисерів Емми Дейві і Пітера Меттлера, а також філософа Девіда Абрама. Ми вирушаючи назустріч про́сторам, де зустрічаються люди і тварини. Революційний фільм про природу спонукає нас загострити чуття, доки ми спостерігаємо так званий світ природи, який тим часом спостерігає нас. Лосі б’ються рогами, а тіло равлика перетворюється на неозорий пейзаж, поки численні сенсорні засоби кіно досліджують нашу причетність до «понадлюдського світу»